‘Peperduur’ heet ‘peperduur’ omdat ‘peper’ ‘duur’ wás. In de hoogtijdagen van de VOC kwam dit luxeproduct uit Zuid-Oost Azië en was het zó waardevol dat het op sommige plekken als betaalmiddel werd geaccepteerd. Tegenwoordig koop je een potje voor anderhalve Euro bij de lokale supermarkt.

Toch denken veel mensen anno 2016 nog steeds dat ‘wat van ver komt’ en ‘wat duurder is’, beter is. Het afgelopen jaar spraken we veel met adverteerders van De Hulsberger. We hoorden meer dan eens dat zij veel opdrachten kregen van buiten een straal van 10 à 15 kilometer om Hulsberg, maar dat het ín het dorp enigszins tegenviel. Tegelijkertijd staan er meer dan eens busjes van ‘Firma X of Y’ uit ‘heinde en ver’ op de Hulsbergse opritten geparkeerd. Een conculega van Firma X of Y woont echter vaak slecht een straat verderop.

Dat vonden wij vreemd… maar deden er onbewust zelf ook aan mee. De magazine’s van De Hulsberger #1 t/m #7 werden gedrukt door een drukkerij ergens in den lande. Het riedeltje was iedere maand hetzelfde: Éen week voor bezorging bestanden aanleveren, een ordernummer toegewezen krijgen, 5 dagen wachten, 2000 magazine’s via de post bezorgd krijgen. Zelden tot nooit spraken wij met iemand van het bedrijf, maar ging alles via klantnummers, ordernummers en webchats. Daar was op zich niets mis mee. Het werkte snel, overzichtelijk, betaalbaar en de kwaliteit was goed. Tot het moment dat wij een enigszins afwijkende bestelling wilden plaatsen. Dat ging niet: standaard is standaard. Het feit dat we deze aanvraag 4,5 maand vóór het daadwerkelijke moment van bestellen plaatsten, bood niet voldoende ruimte om tot een oplossing te komen.

Wij zijn daarom verder gaan kijken en kwamen zo al vrij snel uit bij een drukkerij uit Voerendaal, Schrijen-Lippertz. ‘Leuk, lokaal… maar ja ‘van ver is beter, hè’.’ Dát bleek dus niet zo te zijn. In plaats van een ordernummer, kregen we een contactpersoon toegewezen, in plaats van aanlevering volgens bepaalde standaarden, werden we uitgenodigd door de directeur, Marthin, om de mogelijkheden te bespreken en in plaats van bezorging via de post, kregen we een uitgebreide rondleiding door de drukkerij. 

Per saldo kunnen we sinds De Hulsberger #8  een kwalitatief beter product leveren tegen een voordeliger tarief én hebben we een lokale partner die met ons meedenkt. 

Kijk daarom bij uw volgende aanbesteding eens om u heen en ga op zoek naar uw eigen Marthin. Die woont vaak best wel dicht in de buurt.